Чарівний край Черемоша й Прута
Тетяна Донченко,
(Кременчук - Київ - Чернівці)
Карпати димлять. Стрункі смереки ніби зачіпають небо. Прудкі річки плюскочуть у горах.
Збожеволівши після злив, зносять каміння з гір, мости і смереки... Привітні та співочі
мешканці-гуцули щедро почастують мамалиґою, бринзою і білими грибами.
24-27 серпня делегація українських журналістів у рамках акції «Україна очима редактора»
відвідала Буковину (Чернівецьку область.)
Довга дорога в гори
Шлях від Києва до Карпатських гір - майже тринадцять годин із нечисленними п’ятихвилинними зупинками.
«Край Черемоша й Прута» - Буковина, оспівана донькою цієї землі Софією Ротару, - зустріла мрякою. Чернівці проїхали десь о п’ятій, радіючи, що вже доїхали до місця. Шановні господарі - представники облдержадміністрації та облради, які нас зустріли, - обнадіюють: мовляв, «вже трішки залишилося». «Трішки» тривало ще шість годин. Щоправда, коли ти вже побачив гори, то забуваєш і про набряклі від довгого сидіння ноги, і про інші стомлені місця людського тіла. Мовчазна велич Карпат, вкритих стрункими смереками, варта того, щоб їх побачити, долаючи такий шлях. Над верхівками куряться сиві хмари. Кажуть, що гори дихають, або димлять. Час від часу на шляху виринають каменисті скелі, а трохи нижче дороги несеться річка Путилка - найбільша притока Черемоша. Принаймні така мирна картинка малюється з вікна автобуса.
Поступово все те поринає у вечірній морок. Ми на території Путильського району, розташованого у найвищій частині Українських Карпат. До місця призначення - турбази, на яку рідко возять гостей (яка честь для журналістів!), ніяк не доїдемо. Дорога у горах у суцільній темряві (навіть об’їзна, не через перевал) - то справжній екстрим. Кульмінація ж подорожі розпочинається, коли у містечку Путила з комфортабельного «Ікаруса» нас пересаджують в «убитий» ПАЗик. Всі розуміють, що неспроста. Це «неспроста» відчуває кожна клітина і так закляклого за день сидіння тіла. ПАЗик перевалюється, немов сита качка, час від часу фари вихоплюють не просто каміння, а каменюки, через які ніби переповзає наш транспорт. Бо плигати, як гірська коза, авто не може. Отже, на подолання останніх вісімнадцять кілометрів до урочища Лустун йде година.
В урочище Лустун транспорт не ходить
Місцеві розповідають анекдот. Чоловік лізе у гори, аби побачити гуцулів. І щоразу йому відповідають: «Ні, гуцул ще вище, у горі!» Історія цих поселень - у XIII сторіччі. Ховаючись від татаро-монгольських завойовників, населення тікало в гірські райони - все вище і вище, звіриними стежками. Наступного дня ми теж мали підійматися вище - до перевалу Німчич. Але дощ і запізнення у дорозі унеможливили цей план.
Проте, маю надію, нас зустрічали в урочищі Лустун справжні гуцули. Із щирою гостинністю столу, невтомною грою та співами троїстих музиків - до п’ятої ранку. Витримали цей танцювальний марафон після 13-годинного переїзду не всі гості. А о сьомій музики заграли знов, скликаючи гостей «пити чай і каву», які виявилися потужним сніданком. І це після не менш потужної вечері. Кажуть, що тут зазвичай накривають понад двадцять страв. Певно, так і є. Найбільше вразили гриби - по полумиску гаряченьких білих у сметані кожному. І їсти вже несила, і залишити шкода... Згодом із болем у серці згадуватиму ті недоїдені гриби. Бо наші не зрівняються з карпатськими. Гриби тут всюди. У сезон місцеві жителі сім’ями - від мала до велика - тиняються по лісах. То їхній бізнес. Гриби купують французька й італійська фірми.
Сама турбаза належить лісництву і являє собою дерев’яні будиночки з дерев’яними ж гуцульськими ліжками. Зручності - далеченько у дворі, треба перейти по місточку через потічок Лустун. Про гарячу воду можна лише помріяти. Одним словом, - дикі гори. Зате ні кроку без милування природою. А дивитися, повірте, є на що. Це безмежне поєднання зелені і блакиті - густа трава, смереки, озерце з місточком. А ще кажуть навіть карпатські олені та косулі сюди заходять.
Господар цього куточку у горах - заслужений лісівник України Михайло Петрик.
Громадський транспорт у ці краї не ходить. Бо дороги як такої нема. Наші водії, рухаючись як пасажири у автобусі лісництва, потім скажуть, як моторошно було, коли колесо зависало над річкою Путилкою. Колись до цих місць можна було дістатися більш короткою дорогою через перевал Німчич, але в 1968 році трапилася трагедія - автобус з петербурзькими школярами зірвався у прірву. З того часу перевал закрили і збудували об’їзну дорогу до Путили. Далі - практично неїжджені шляхи.
А люди тут живуть, незважаючи на бездоріжжя (дерев’яні хатки за турбазою роздивилася вже вранці). Куди вони ходять по хліб? «А навіщо їм хліб? Їм потрібні гори!» - відповідають мені. Отже, гуцули варять густу мамалигу (кукурудзяна каша) і холодною ріжуть її на шматки - замість хліба (підтверджую, їжа цілком пристойна). Печуть і хліб, але рідко. Кажуть, що мамалига надає довголіття. Але найперше цьому сприяє чисте гірське повітря. В Чернівецькій області ним по-справжньому пишаються. І є чим. Перебуваючи тут, я жодного разу не згадала про свій антиалергійний препарат...
Що наробили гірські річки
Тиждень до нашого візиту у горах йшли дощі. Рівень води в річках піднявся на три метри. Спускаючись від Путили, ми бачили наслідки стихії. Нанесене на шляхи каміння, завалені річки, які розчищали працівники дорожніх служб. На Путильщині було знесено 61 місток. Зокрема, аби наша делегація могла проїхати, місток терміново спорудили.
Місцеві газети 25 серпня розповідали про наслідки стихії. Збитки, нанесені області, сягнули майже 27 млн. гривень. «До затоплених хат добиралися човнами й по шию у воді», - такий заголовок газети «Молодий Буковинець». «Одні рятували майно, а інші - ловили рибу», - повідомляє це ж видання.
Монастир на Анниній горі
Поблизу містечка Вашківці у Вижницькому районі височить Аннина гора. Тут розташований жіночий монастир.
З горою пов’язана легенда про часи турецької навали. У Вашківцях жила побожна дівчина Анна. Турок нібито поклав на неї око (за іншими оповідками - завойовники хотіли познущатися з дівчини). Анна тікала на найвищу гору. Турок наздоганяв...
Анна просила Бога, щоб не віддавав її на поталу невірним. Тоді гора розступилася і прийняла Анну в себе. Але турок встиг схопити дівчину за косу - вона лишилася на поверхні й стала травою. Кажуть, що трава, яку тут називають Аннина коса - цілюща і рекомендують нею лікуватися: заварювати, як чай, коли болять руки, ноги, голова. Ще на Анниній горі є цілюще джерело і «Господь дарував шампіньйони», - каже черниця.
В монастирі з благоговінням розповідають про свою давню чудотворну ікону Господа Вседержителя. Свого часу з Богоявленського собору Москви вона була вивезена в Німеччину. Потім її купив для себе «раб Божий» з Чернівецької області, розповідають у монастирі. Та несподівано в нього сяйнула думка: ікону треба віднести на Аннину гору! З тих пір вона - у монастирській церкві. А черниці розповідають про випадки чудового зцілення - від раку, церебрального паралічу, астми. Ба навіть студенти успішно здають екзамени, сходивши на Аннину гору...
Що стосується істинно віруючих, то вони на храмове свято святих мучеників Маккавеїв повзуть до храму навколішки - з того місця, де, за легендою, перепочивала Анна, тікаючи від турка.
Три чекісти і Кам’яна Багачка
Буковина оповита легендами. Соколиний камінь, Камінь-Жаба... За цими назвами - цікаві гірські казки.
Ось що розповідають про скелю Кам’яна Багачка. «...Володіла колись усіма багатствами цього краю жорстока поміщиця-скнара. Одного разу попросила в неї голодна вдова шматок хліба. Люта багачка жбурнула їй...каменюку. «А бодай би ти сама скам’яніла!” - гнівно кинула їй вдовиця. І сталося диво: на очах у людей багачка вмить перетворилася на камінь і застигла біля дороги на березі річки Путилки».
Що стосується скелі Трьох чекістів, то це - не легенда, а реальний випадок. Чекісти полювали на вояків ОУН-УПА, розстрілювали їх. Місцеві ж мешканці покарали трьох чекістів за жорстокість. Тепер про це нагадує скеля.