–обочий день
ѕочнемо з того, що у магазин≥ найкоротший робочий день - 12 годин. ” г≥ршому випадку де¤к≥ власники магазин≥в вимагають в≥д прац≥вник≥в сумл≥нноњ прац≥ по 16 годин на добу. ƒо того ж ≥снуЇ таке пон¤тт¤ ¤к передача зм≥ни та переобл≥к - тод≥ продавець знаходитьс¤ на робочому м≥сц≥ ¤кнайменше 24 години.
¬важаЇтьс¤ за диво, ¤кщо п≥сл¤ переобл≥ку вийшов на Ђнульї, рад≥ють в≥д Ђплюсуї та безрезультатно шукають товар, ¤кщо вийшли в Ђм≥нусї. “обто недостача.
„ому ж вони обраховують?
—аме ц¤ тема Ї найболюч≥шою дл¤ кожного продавц¤.
Ўл¤х до недостач≥ завжди р≥зний:
1. « вини напарниц≥
¬загал≥ у великому в≥дд≥л≥ працюють, ¤к правило, дв≥ людини, а то й б≥льше. оли магазин працюЇ ц≥лодобово, продавц≥в може бути аж ш≥сть. —аме за такого Ђрозкладуї найчаст≥ше бувають недостач≥. јдже не вс≥ люди чесн≥, ≥ у де¤ких п≥д≥ймаЇтьс¤ рука, ¤к то кажуть, на чуже. ј що такого? я т≥льки поњла та цигарок уз¤ла Ч виправдовуютьс¤ д≥вчата.
ƒо того ж, за великоњ плинност≥ кадр≥в часто трапл¤ютьс¤ випадки недостач в≥д 500 до 1000 грн., а то й б≥льше. ¬ласники довго не розбираютьс¤, а д≥л¤ть загальну суму Ђборгуї на вс≥х, не виплачуючи зарплатню не лише винному, а й ус≥м ≥ншим. “ак можна ≥ п≥вроку н≥чого не отримувати, а лише працювати на чиюсь кишеню.
2. „ерез неуважн≥сть
“ут все прост≥ше: десь не побачила накладну, не вз¤ла на обл≥к товар, забула, коли здала касу тощо. як правило, така недостача Ђзнаходитьс¤ї, ¤кщо, звичайно, у вас з напарниц¤ми нормальн≥ стосунки ≥ вони не захочуть нажитис¤ на вашому Ђпрокол≥ї.
3. Ўтучна недостача
“ака хитра штука повн≥стю залежить в≥д хаз¤њна. ¬≥н може св≥домо привезти вам меншу к≥льк≥сть товару або не розписатис¤ за отриман≥ грош≥ з каси. “аким чином в≥н зменшуЇ ваш зароб≥ток, а то й повн≥стю в≥дбираЇ.
ќсь розпов≥дь одного мого знайомого, ¤кий займаЇтьс¤ продажем оселедц¤:
Ђћоњ продавц≥ торгують на ринку, ¤ кожного дн¤ привожу њм д≥жки з рибою. ѕри цьому в день, коли прињжджаю за грошима, продавець в≥ддаЇ њх мен≥, а товар у нењ ще залишаЇтьс¤. ќт ¤ ≥ вир≥шив трохи Ђпод≥литис¤ї.
ѕривожу д≥жку, в ¤к≥й не вистачаЇ 2 кг: грош≥ отримав, ≥ товар, ¤к завжди, залишивс¤. Ќаступного дн¤ вже 5 кг Ђвз¤вї - грош≥ також отримав ус≥. Ќа трет≥й день ще б≥льше води налив, а риби 7 кг в≥д≥брав! √рош≥ здала, правда, товару залишилось зовс≥м мало.
“ак ¤ б≥льше повну д≥жку н≥коли не привожу. ј нав≥що? ѕродавц≥ ≥ так соб≥ заробл¤ть!ї
«вичайно, ≥мТ¤ м≥й знайомий називати не захот≥в. јле сказав, що продавц≥ довол≥ часто працюють з такими роботодавц¤ми, ¤к в≥н сам.
4. ѕриродний
÷е б≥ль ≥ сум кожного, хто працюЇ у торг≥вл≥. ≤ винних немаЇ, ≥...
јле про все по пор¤дку. «а рад¤нських час≥в була добре налагоджена система роботи продуктових магазин≥в: там Ђсписувалиї б≥й, залежалий товар, Ђусушку й утрускуї. «араз лише 2-3 в≥дсотки власник≥в робл¤ть такий жест Ђдоброњ вол≥ї, списуючи нел≥кв≥д.
ј ск≥льки проблем створюЇ Ђусушкаї!
” звичайному м≥шку цукру (50 кг), ¤к правило, реально Ч 45-47 кг.
« м≥шка макарон≥в на 20-30 кг одразу в≥дн≥майте 2-3 кг зламаних, ¤к≥ жоден покупець не в≥зьме. ѓх викидають одразу.
овбаса взагал≥ - горе продавц¤. ўоденно палка нап≥вкопченоњ ковбаски ЂусихаЇї на 20-40 грам≥в, тобто приблизно на 2 грн. за сьогодн≥шн≥ми ц≥нами.
“ож арифметика проста: ¤кщо на в≥трин≥ мТ¤сного товару на 2000 грн., то щоденно Ђгубитьс¤ї в≥д 30 до 50 грн.
ѕро розбит≥ пл¤шки нав≥ть казати не будемо. як кажуть, Ђ—ама винна, що незграбаї.
як зал≥зти до кишен≥ покупц¤
ќднак Ї к≥лька ун≥версальних способ≥в, уникнути цих проблем. “а й чи повинен продавець платити? јдже Ї покупц≥, за рахунок ¤ких можна Ђперекритиї всю Ђприроднуї та Ђштучнуї недостачу.
“онкощ≥ роботи
“аЇмниц¤ перша. Ќайпрост≥ше - обважити. ≤снуЇ можлив≥сть Ђвиставитиї ваги не лише на 10 грн., а й на 50 Ђупередї. ≤ зовс≥м непом≥тно. оли приходите до магазину, можна побачити, що н≥жки на терезах р≥зноњ висоти. ÷е ≥ Ї один ≥з метод≥в переведенн¤ стр≥лки на Ђпотр≥бнуї позначку.
ѕ≥д тар≥лку, на ¤ку кладуть товар, можна п≥дкласти додатковий вантажик, а стр≥лку поставити на Ђнульї. Ќав≥що нервувати покупц≥в? ¬се одно вага вже зб≥льшена.
“аЇмниц¤ друга. Ћ≥ска. ≤снуЇ така чудова р≥ч, ¤к л≥ска, на ¤ку можна в≥шати додатковий вантаж. “овар кладетьс¤ на терези, а вантажок тихенько скидаЇтьс¤ вниз.
јле потр≥бно з силою покласти товар на терези, щоб стр≥лка в≥дчутно коливалась.
“аЇмниц¤ трет¤. √ир≥. —л≥д знати, що њх часто розпилюють ≥ зам≥сть свинцю вливають олово або алюм≥н≥й. “аким чином гир¤ в 1 кг стаЇ гирею у 800 грам≥в.
“аЇмниц¤ четверта. —тарий в≥рний метод Ђпальц¤ї. ѕоки покупець уважно стежить за стр≥лочкою, продавець на тар≥лку з товаром н≥жно кладе палець, додавши тим самим грам≥в 50 до вашоњ покупки.
“аЇмниц¤ пТ¤та. ¬ода. «авд¤ки њй можна Ђреан≥муватиї ковбасу, додавши до нењ не лише втрачену за день вагу, а й ще грам≥в 20. ÷е не говор¤чи про те, що воду п≥дливають у цукор, сир, використовують дл¤ зб≥льшенн¤ ваги риби.
ѕроцес такий. Ѕерете картонну коробку, щ≥льно складаЇте в нењ ковбасу, накриваЇте мокрою ганч≥ркою. —тавите у холодильник, ще тр≥шечки поливаЇте водою, закриваЇте коробку. Ќа ранок ковбаса готова! “≥льки покупц≥ мають памТ¤тати, що вода може бути брудною, а ганч≥ркою можуть мити п≥длогу.
¬с≥ ц≥ методи - довол≥ затерт≥. јле ≥снують ≥ нов≥, ¤к≥ вимагають б≥льшоњ майстерност≥. Ќаприклад, на електронних вагах продавець встигаЇ непом≥тно Ђнакинутиї грам≥в 5 перед кожним покупцем. јбо, рахуючи на калькул¤тор≥, додавати до вартост≥ кожноњ покупки в≥д 5 до 20 коп. јле дл¤ цього необх≥дно швидко натискати на цифри, добре знати ц≥ни ≥ усм≥хатись покупц¤м. ј ¤кщо останн≥й раптом щось зап≥дозрить, потр≥бно усм≥хнутис¤ щир≥ше, аби в≥н вир≥шив, що помиливс¤.
P.S.ј ось дн¤ми прац≥вники Ђ¬ ї вир≥шили скуштувати смачненького ≥ вирушили до одного з центральних магазин≥в, щоб купити шоколадних цукерок. ѕродавець ≥з щирою посм≥шкою запевнила, що солодощ≥ св≥женьк≥. –озгорнувши етикетку - обомл≥ли. ¬середин≥ цукерки, у затишн≥й солодк≥й Ђн≥рц≥ї сид≥в маленький хробачок.
ќбурюючись, довелось повертатис¤ до крамниц≥. „есно кажучи, оч≥кували на оп≥р з боку продавц≥в. јле т≥, почувши про причину нашого повторного в≥зиту, мовчки повернули грош≥...
ќтже, шановн≥ громад¤ни споживач≥, будьте уважними. ѕерев≥р¤йте ¤к≥сть товару та терм≥н його придатност≥, не в≥дход¤чи в≥д прилавка.